1900 - 1909: Nyersanyagok a középpontban

A 20. század korai éveiben a margarint és a szappant gyártó üzletek egyre inkább belépnek egymás piacába.

A Lux szappan reklámja a 20. század elejéről

A verseny és az alapanyagok árában bekövetkezett hirtelen emelkedés eredményeként sokan társulásokat hoznak létre, érdekeiket támogatva ezzel, és megvédve magukat a szállítók monopóliumával szemben.

A rendelkezésre álló olaj- és zsírkészletek nehezen tudják kielégíteni a gyorsan növekvő szappan- és margarintermelés szükségleteit, így a később az Unilever részévé váló vállalatok a megbízható alapanyagforrások biztosítására összpontosítanak.

Fontosabb állomások

1904

A Lever Brothers Vim néven piacra dob egy másik, házimunkát megkönnyítő terméket, az első súrolóporok egyikét.

A vállalatot bejegyzik Dél-Afrikában.

1906

A Lever Brothers ekkor már virágzó külkereskedelmet folytat, és három európai országban, valamint Kanadában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban is rendelkezik gyárakkal. Ekkora már a csendes-óceáni térségben is vállalkozásokba kezdett.

A Lever Brothers még ugyanebben az évben további három gyártóval köt egyezséget az alapanyagokkal kapcsolatos verseny korlátozására, de támadás éri a sajtó részéről, ami "Szappan Tröszt"-nek kereszteli az együttműködést, és az árak felhajtásával vádolja annak tagjait. A Lever Brothers ezt követően bepereli a Daily Mail újságot, és 1907-ben – a kor mércéjével – hatalmas összegű, 50.000 font kártérítést nyer.

1908

Jurgens és Van den Bergh megegyeznek, hogy társulást hoznak létre, és megosztják a nyereséget, miközben továbbra is versenyeznek egymással.

1909

A Lever Brothers pálmaültetvényt vásárolnak a Salamon-szigeteken, ezzel egy időben Jurgens és Van den Bergh közös pálmaültetvény-vállalkozásba kezd Német Afrikában.

Vissza az oldal tetejére