Így kezdődött
A Knorr ebéd közben kezdte megírni sikertörténetét.
Jobban mondva a Carl Heinrich Knorr németországi gyárában – amelyet 1838-ban a cikória kávépiacra történő gyártására szántak – dolgozó munkások ízletes, gyors és tápláló déli ételeinek keresése közben.
Miután azonosította ezt a piaci rést, Carl Heinrich Knorr kísérletezni kezdett a zöldségek és fűszerek szárításával, hogy megőrizze azok tápanyagtartalmát és ízét.
1873-ra jutott el oda, hogy megossza kulináris újításait a világgal, és megindult az első Knorr szárított levesek értékesítése a kontinentális Európában.
Egy olyan sikertörténet kezdete volt ez, amelyben a márka gyorsan bővült; az 1885-ben bevezetett előfőzött ételválasztékot 1908-ban mártáskeverékek követték.
1912-ben került bevezetésre a leveskocka, ami mérföldkőnek tekinthető, mivel ez az ízekben gazdag apró kocka gyorsan a márka védjegyévé és az évtizedek során bestsellerévé vált.
Így folytatódott
Ma a Knorr a világ ötödik legnagyobb fogyasztói csomagoltáru-márkája, amely 2020 óta évről évre növekszik, köszönhetően mind a kiskereskedelmi üzletágnak, amely az üzleti tevékenység 70%-át teszi ki, mind az Unilever élelmiszer-szolgáltatási üzletágát támogató professzionális termékválasztéknak, az Unilever Food Solutions-nek (UFS).
Kétségtelen, hogy ennek a növekedésnek a mozgatórugói a Knorr leveskockák. A percenként eladott 600 kockával nem meglepő, hogy a világ minden táján mind az otthoni, mind a professzionális konyhákban alapfelszereltséggé váltak.
És ezzel nincsenek egyedül. Becslések szerint a Knorr termékeit évente 3 milliárd alkalommal választják ki a márka széles választékából.
A világszerte 95 országban elérhető Knorr legfontosabb piacai az Egyesült Államokban, Németországban, Mexikóban, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken, Kanadában, Franciaországban, a Dél-afrikai Köztársaságan, Lengyelországban, Pakisztánban, Thaiföldön és Kínában találhatók.
Ezen piacok többségén vezető szerepet tölt be – a Knorr nemzetközi sikerének kulcsa a „glokális” (globális/lokális) hibrid megközelítésben rejlik, amely a márka globális élelmiszer-technológiáit kihasználva alakítja a termékeket a helyi és regionális ízprofiloknak megfelelően.
Erre remek példa a leveskocka. A fő csirkehúsleves-kocka mellett a Knorr jelenleg több mint 180 aktív alternatív csirkehúsleves-receptet kínál a piacon, amelyek mindegyike egyedi földrajzi ízlési preferenciákhoz igazodik.
Mexikóban például a csirkehúsleves-kockákat olyan fűszerekkel egészítik ki, amelyek különösen kedveltek a latin-amerikai konyhaművészetben. Található köztük chipotle chilis csirke és korianderes csirke egyaránt.
A márka hasonló „glokális” módszert alkalmaz a fogyasztói bázisok speciális étrendi követelményeinek kiszolgálására. Hollandiában például a Knorr számos hagyományos, halal tanúsítvánnyal rendelkező levest tart számon, mint például a Chorba és a Harira, hogy jobban szolgálja az ország jelentős muszlim közösségét.
De nem csak a földrajz határozza meg az ízlési preferenciákat. A generációs különbségek is szerepet játszanak, ezért például a legújabb termékbemutatók és promóciók a fiatalabb fogyasztók igényeinek kielégítésére összpontosítanak.
Indiában például bevezetésre kerültek a K-Pots nevű ázsiai ízesítésű miniételek, hogy kielégítsék a fiatalabb fogyasztók növekvő étvágyát a kényelmes nassolási lehetőségek iránt.
Eközben Németországban a Knorr díjnyertes „Eat Your Veggies” (Egyél Zöldségeket) kampánya növényi alapú ételek fogyasztására bátorította a fiatalokat, és kihasználta hét TikTok-os influenszer befolyását, akik dalokká alakították a húsmentes Knorr Fix recepteket.
A motiváció
A Knorr üzleti tevékenységének szívügye, hogy mindenki számára elérhetővé tegye az ízletes ételeket. Hatalmas globális lefedettségének és az ízek iránti elköteleződésének köszönhetően a márka nagyszerű helyzetben van az olyan egészséges, fenntartható étkezés népszerűsítéséhez, amely egyszerű, megfizethető, és talán ami a legfontosabb, hogy mindenki számára étvágygerjesztő.
Mi a Knorrnál úgy véljük, hogy egy jó étel lehet egyszerű, egészséges és jóleső. Az influenszerek és a tömegkultúra erejére támaszkodva igyekszünk ellenállhatatlanná tenni termékeinket.
Frank Haresnape, a Knorr globális alelnöke
„Nem szabad, hogy a vágyakozás és sóvárgás célpontjában a kevésbé jó lehetőségek álljanak. Az influenszerek és a tömegkultúra erejére támaszkodva igyekszünk ellenállhatatlanná tenni termékeinket.
Mi a Knorrnál úgy véljük, hogy egy jó étel lehet egyszerű, egészséges és jóleső.” – mondja Frank Haresnape, a Knorr globális alelnöke.
Ebből kifolyólag a Knorr emberek millióit inspirálja egészségesebb ételek főzésére nemcsak a termékein keresztül, hanem a csomagolásokon található receptekkel és üzletbeli promóciókkal, valamint táplálkozással kapcsolatos kezdeményezésekkel és programokkal helyi és globális szinten egyaránt.
Íme néhány példa:
1. A növényi alapú étkezés népszerűsítése
A Knorr számos kampánya helyezi középpontba a növényi alapú ételeket, amelyekkel meg szeretnék könnyíteni a húsról való átállást.
Franciaországban és Belgiumban például a márka mostanában vezetett be egy sor új fűszert, amelyek a sütőben sült zöldségek ízét és állagát fokozzák.
A márka ezenfelül online receptgyűjteményeken keresztül is támogatja a növényi alapú étkezést – ezeken a platformokon vegetáriánus és vegán recepteket találunk –, illetve a termékeiben növényi alternatívákkal váltja ki az állati összetevőket, amikor csak lehetséges.
2. Az ellátási lánc fenntarthatóvá tétele
A Knorr már tíz éve dolgozik együtt a beszállítókkal és mezőgazdászokkal annak érdekében, hogy az Unilever Fenntartható Mezőgazdasági Kódex (Sustainable Agriculture Code) alapján termeljék az összetevőket.
Jelenleg a zöldségek és fűszernövények 95%-a fenntartható forrásból származik, és a Knorr egyre inkább regeneratív mezőgazdaságból származó összetevőket alkalmaz.
3. A megfelelő táplálkozás támogatása
A Knorr elköteleződése az egészséges táplálkozás támogatása mellett számos olyan projektből is meglátszik, amelyek specifikus étrendbeli igényekre adnak választ. Ezek a következőket tartalmazzák:
Dúsítás
A Knorr már évek óta tápanyagokkal dúsítja termékeit, hogy hozzájáruljon az alultápláltság elleni küzdelemhez. 2022 végéig a Knorr 131 milliárd olyan ételadagot szolgáltatott összesen 75 országban, amelyek az öt kulcsfontosságú mikrotápanyag (A- és D-vitamin, jód, vas és cink) közül legalább egyet tartalmaztak.
Pakisztánban például az öt éves alatti gyerekek és serdülő lányok 50%-a vérszegény (NationaI Nutrition Survey 2018, Pakisztán).
A Knorr Iron + Masala Noodles tészta a vas ajánlott napi beviteli értékének 15%-át tartalmazza egyéb rostok mellett, így egy olyan tápanyagdús ételt kínál a fogyasztóknak, amely egyszerűen elkészíthető, és megfizethető. Ezáltal a márka pont azok számára tesz elérhetővé tápanyagokban gazdag és ízletes ételeket, akik erre a leginkább rászorulnak – főleg az ország vidéki részén.
Változatossá tesszük az étrendet
A kutatásokból kiderül, hogy egy növényi alapú ételeket is tartalmazó, változatos étrend a legjobb módja a helyes táplálkozás biztosításának. Éppen ezért a Knorr a világ különböző közösségeivel dolgozott együtt annak érdekében, hogy egyszerű, mindenki számára elérhető módon tegye lehetővé az egészséges ételek fogyasztását.
Indonéziában a Royco (a Knorr helyi neve) Nutrimenu oktatási programja 2019-ben indult azzal a céllal, hogy segítsen a családoknak az egészségesebb étkezési szokások elsajátításában azzal, hogy színesebbé teszik étrendjüket.
2022 végére a „What’s on my Plate” (Mi van a tányéromon?) nevű kampány 100 millióval több tápanyagokban gazdag étel elkészítését segítette személyes és digitális oktatási tevékenységeken keresztül, egész Indonéziában.
Vadonatúj ötletek
Termék: sómentes leves
Az Unilever Future Foods (A jövő élelmiszerei) elköteleződése részeként a Knorr csökkenti termékei sótartalmát. Ez kihívást jelent a leveskockák tekintetében, ugyanis a só nemcsak az ízüket erősíti, hanem szerkezetükért is felelős.
Azonban 2021-ben a Knorr kutatás-fejlesztési osztálya megtalálta a megoldást: létrehoztak egy olyan alternatív sómentes leveskockát, amely zöldségek és fűszerek egyedülálló keverékét tartalmazza, amelyek gazdag umami ízt nyújtanak.
Kampány: Eat for Good (Együnk egy Jó Ügyért)
2021. február 19-én a Knorr bevezette az Együnk egy Jó Ügyért világnapot (World Eat for Good Day), amellyel arra szerette volna inspirálni az embereket, hogy növeljék a tányérra tett étel tápanyagértékét, és csökkentsék a környezetre gyakorolt hatását.
Az idei rendezvénysorozat keretein belül a márka elindította a Dare to Try (Próbáld ki) kampányt, amelyben 11 influenszert kértek fel egy „felelsz vagy mersz” stílusú játékra, amely közben tanultak a fenntartható ételekről, és olyan alternatív élelmiszereket is megkóstoltak, mint a fehérjedús rovarok.
A kampány 358 millió felhasználóhoz ért el a médiában, tíz évre is elegendő tartalom-megtekintést szerzett, és több mint 7,9 milliárd megtekintést nyert a TikTokon. A kampányt a Cannes Lions Creativity-díjra is nevezték.
Csomagolás: Zöldre váltunk
2021-ben megújult a Knorr csomagolása, így már a termékek külseje is tükrözte a márka XXI. századi értékeit és elköteleződéseit.
Az új megjelenés nem is lehetne zöldebb: ez a szín nemcsak a márka egészséges étkezés és fenntartható élelmiszergyártás melletti elköteleződését szimbolizálja, de a természetes frissesség és ízek iránti szenvedélyét is.
Ez is érdekelhet…
A Knorr logóját Carl Heinrich Knorr aláírása inspirálta.