Habár a logisztika és az elosztási lánc az Unilever teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csupán 3%-át teszik ki, ennek 90%-a közúti szállításból származik.
Logisztikai csapatunk legfontosabb feladata 0-ra csökkenteni ezt a számot.
Ennek érdekében két stratégiát dolgoztunk ki. „Az első az alkalmazott járművek és a megtett távolság optimalizálása, a második pedig a flottánk nem fosszilis tüzelőanyagokkal működő járművekre való cserélése” – magyarázza Sundarrajan Bhyravan, a nemzetközi logisztikáért és szén-dioxid-mentesítésért felelős igazgató.
Stratégiáinkat az alábbiak szerint valósítjuk meg:
Elektromos nehéz teherépjárművek (HDET-k)
2022-ben az Unilever azon vállalatok közé tartozott, akik Hollandiában elsőként bővítették flottájukat elektromos nehéz teherépjárművekkel (HDET). Az idén az Unilever Arabia egy, Törökország pedig három ilyen járművel bővítette állományát.
A törökországi HDET-k a tuzlai gyár és a gebzei raktár közötti szállításról gondoskodnak. Mindegyik jármű 100% megújuló energiával működik. „Úgy számoljuk, hogy minden egyes HDET évi 215 tonnával fogja csökkentetni a CO2-kibocsátásunkat” – állítja Tugba Serez, a törökországi Unilever ügyfélszolgálati és logisztikai vezetője.
Kisteherautók
Brazíliában, Törökországban és Mexikóban már vannak kifejezetten városi fagylaltszállításra tervezett elektromos kisteherautókból álló flották, az Egyesült Államokban, Kínában, Thaiföldön, Chilében és Uruguayban pedig folyamatosan zajlanak az ilyen típusú kísérletek.
Májusban az Unilever Arabia üzembe helyezte az első elektromos 1,5 tonnás akkumulátoros kisteherautót, amelynek hatótávolsága akár 300 kilométer is lehet. Egy hasonló dízeles kisteherautóhoz képest napi 250 kg-mal csökkenti a CO2-kibocsátást.
„A kisteherautó teljes körű zöld szállítást nyújt: még a töltéshez használt elektromos energiát is a raktárunkon található napelemekből állítjuk elő” – mondja Diana Ali, a logisztika kiválóságáért felelős menedzser (Arab-félsziget, Észak-Afrika, Levante és Irak területén).
Bioüzemanyagok
Flottánk átállítása elektromos vagy hidrogénes megoldásokra időbe telik. Miközben ezen dolgozunk, Amerikában, az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Olaszországban és az Arab-félszigeten bioüzemanyagot alkalmazunk, amely a fosszilis tüzelőanyaghoz képest 70%-kal csökkenti a CO2-kibocsátást.
Az Egyesült Királyságban a Port Sunlight-i gyárunk flottájának 40%-a hidrogénezett növényi olajjal (HVO) működik, amelyet fenntartható forrásból származó főzőolajból állítanak elő.
„A HVO jelentősen kevesebb nitrogénoxidot és kormot termel, kénmentes, és bármelyik modern dízelmotorban használható. Számításaink szerint az idén 800 tonnával fogja csökkenteni a CO2-kibocsátást” – állítja Myles Marjason-Smyth, környezetért felelős szállítási menedzser (Egyesült Királyság és Írország).
Intelligens raktározás, útvonal-optimalizálás és a teherautók terhelhetősége
Sayali Patil, az Unilever India logisztikai digitalizálásért és fenntarthatóságért felelős menedzsere több mint 100 gyárat, 28 raktárat és több mint 15 000 forgalmazót irányít. A hálózat optimalizálásával 2025-re 21%-kal szeretnék csökkenteni a szállítás során megtett kilométereket.
„Arra is törekszünk, hogy hatékonyabbá tegyük a köröket azáltal, hogy maximalizáljuk a kimenő teherautók kapacitását. Költséghatékony megoldás, mert így kevesebb teherautót használunk, ráadásul az ÜHG-kibocsátáson is spórolunk” – magyarázza.
Együttműködő szektorok
Az új technológiák felölelése nemcsak a nettó zéró kibocsátás felé haladást gyorsítja fel, hanem mindkét félértékes tanulságokat vonhat le.
Hollandiában az Unilever együttműködik a TIP Trailer Services-zel, a Maxwell and Spark zöld technológiai szakértőkkel, valamint a Daily Logistics Group (DLG) fuvarozási vállalattal annak érdekében, hogy a dízel hűtést négy pótkocsiban nulla kibocsátású akkumulátoros elektromos prototípusokkal helyettesítse.
A rendszer -25°C-ig hűti a rakományt – és megújuló villamos energiával működik, így évente akár 25 tonna CO2-t is megspórolhat pótkocsinként.
„Bebizonyosodott a pótkocsik megbízhatósága” – mondja Jim van Veen, logisztika specialista. „2024 első felében az elektromos pótkocsikból álló flottánk a Benelux flotta 60%-át teszi ki – az év második felére el fogja érni a 75%-ot.”
Szén-dioxid-leválasztás, hidrogén
Észak-Amerikában egy olyan szén-dioxid-leválasztási technológiát vizsgáltunk, amely tárolja a teherautók által kibocsátott szén-dioxidot, hogy azt továbbadjuk az építőiparnak.
Abban is egyetértünk, hogy hosszú távon az elektromos és a hidrogénüzemű járművek lesznek az iparág kulcsfontosságú technológiái – ismeri el Laura Realpe, fenntarthatósági logisztikai menedzser. „Arra számítunk, hogy először Nyugat-Európa és Észak-Amerika vezeti be ezeket a megoldásokat” – mondja.
„Addig is jól haladunk az elektromos járművek forgalomba helyezésével” – teszi hozzá Laura. „Az előttünk álló feladat nem lesz kihívásoktól mentes, de elkötelezettek vagyunk amellett, hogy 2039-re teljesítsük nettó zéró célunkat. Továbbra is együttműködünk a közigazgatási szervekkel és partnereinkkel, hogy a megfelelő technológia és infrastruktúra által a zöld logisztika legyen az új norma.”