Ugrás ide: tartalom

Hogyan szeretnénk nagyobb hatást elérni a műanyagkibocsátás terén

Közzétéve :

Nemrég bejelentettük a továbbfejlesztett fenntarthatósági célkitűzéseinket, hogy kézzelfoghatóbb eredményeket érjünk el az előttünk álló összetett kihívások terén. Pablo Costa, Global Head of Packaging, ismerteti, hogy mit jelent ez a műanyaggal kapcsolatos megközelítésünk szempontjából, és hogyan fogunk nagyobb hatást elérni frissített céljaink segítségével.

Pablo Costa

A csomagolás létfontosságú az üzleti tevékenységünkben, hiszen segít nekünk eleget tenni az emberek igényeinek világszerte. Lehetővé teszi számunkra, hogy termékeinket biztonságosan és kiváló állapotban szállítsuk és tároljuk. Központi szerepet játszik a fogyasztói élményében és a kiváló márkák szállításában is.

De tudjuk azt, hogy a csomagolásunk beszerzését, felhasználását és életciklusát gondosan mérlegelnünk kell, és úgy kell megterveznünk, hogy az pozitív hatással legyen bolygónkra és társadalmunkra.

A műanyag nagyon hasznos csomagolóanyag. Sokoldalú, könnyebb, mint néhány alternatívája, például az üveg; tartósabb és vízállóbb, mint néhány alternatívjája, például a papír.

Azonban a műanyag csomagolás nagy részét nem megfelelően kezelik, és a könnyedén a környezetbe kerülnek. Felismertük, hogy mi is részei vagyunk ennek a problémának, ezért nekünk is részt kell vennünk a megoldás kidolgozásában.

Ezért határoztuk meg a műanyagot, mint a négy fenntarthatósági prioritásunk egyikét a Növekedési Akciótervünkben (Growth Action Plan - GAP) – amelynek a lényege, hogy kevesebb dolgot tegyünk, de azt jobban, és nagyobb hatásfokkal.

Ha visszatekintünk, már eddig is kézzelfogható lépéseket tettünk a műanyaghulladék csökkentése és a körforgásos gazdaság megteremtése terén.

Kevesebb szűz műanyag használata

A 2019-es alapértékhez képest 18%-kal csökkentettük a szűz műanyagok felhasználását, és az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) elismerte, hogy az egyik legnagyobb előrelépést mi értük el ezen a területen.

Globálisan új termékformátumokat és csomagolási megoldásokat vezettünk be, például a kartondobozokban lévő mosólapokat és kapszulákat, hogy csökkentsük vagy teljesen megszüntessük a műanyagot. Világszerte több mint 50 újrafelhasználható és újratölthető csomagolási modellt próbáltunk ki, és még néhány otthoni újratöltési megoldást is sikerült bevezetnünk. A csomagolás maga pedig könnyebb lett, ami csökkentheti mind a műanyag-, mind a szállításból adódó kibocsátást.

Több újrahasznosított műanyag

A globális műanyag csomagolási portfóliónkban 22%-ra növeltük az újrahasznosított műanyagok felhasználását, így jó úton haladunk affelé, hogy 2025-re elérjük a 25%-os célunkat. Segítettünk megteremteni a kiváló minőségű újrahasznosított műanyag (más néven PCR) iránti globális keresletet és kínálatot. PCR-beszállítóink száma a 2016 óta mindössze kettőről mára több mint 60-ra nőtt. Legnagyobb márkáink közül sok – mint például a Hellmann's, a Dove és a Sunlight – 100%-ban PCR-t használ minden olyan csomagolását tekintve, ahol ez technikailag megvalósítható.

Úttörő munka partnerségeinknek és együttműködéseinknek köszönhetően

Hosszú távú partnerségeink révén jelen vagyunk az iparági együttműködések élvonalában.

2017-ben mi voltunk az első nagy FMCG vállalat, amely aláírta a Global Commitment kezdeményezést – ami az EMF és az ENSZ Környezetvédelmi Programja – és elkötelezte magát amellett, hogy műanyag csomagolásainkat 100%-ban újrafelhasználhatóvá, újrahasznosíthatóvá vagy komposztálhatóvá tesszük. A kezdeményezés célja, hogy az aláíró szervezeteket összehozza a körforgásos gazdaság közös jövőképe mentén, közös célokkal, szabályokkal és jelentéstételi mutatókkal. Mára ez az 500 aláíró a világszerte gyártott összes műanyag csomagolás 20%-át képviseli.

A Consumer Goods Forum Plastic Waste Coalition of Action keretében létrehoztuk és megvalósítottuk az optimális műanyag csomagolás tervezésére, gyártására és újrahasznosítására vonatkozó tervezési szabályokat. Jelenleg a műanyag csomagolási portfóliónk 72%-a technikailag újrahasznosítható a meglévő technológiák segítségével. Például újrahasznosítható fogkrémtubusokat vezetünk be a Signal és a Mentadent számára, valamint újfajta spray-ket vezetünk be a Cif, a Domestos és a Lifebuoy termékpalettába.

Még több tennivaló

Miközben fontos elismernünk az elért haladást, azt is látnunk kell, hogy a legambiciózusabb céljaink közül néhányat nem sikerült elérnünk.

Amikor először tűztünkk ki fenntarthatósági célokat, az akkor akturális rendelkezésünkre álló információkat használtuk fel egy hiteles, de részletgazdag terv kidolgozásához. Ez a terv szándékosan ambiciózus volt, tekintettel a probléma nagyságrendjére, amelyet megpróbáltunk kezelni. Például nemcsak az volt a célunk, hogy csökkentsük a szűz műanyag felhasználását, hanem a felére akartuk azt csökkenteni.

Ez nagyobb kihívásnak bizonyult, mint amire akkoriban bármelyikünk számított. Az új technológiák és az infrastruktúra fejlődésével kapcsolatos feltételezések egyszerűen nem valósultak meg, mivel nem állnak teljes mértékben a saját ellenőrzésünk alatt. Továbbra is különbség van a műanyag csomagolási portfóliónk "technikai" újrahasznosíthatósági aránya (72%) és a "tényleges" újrahasznosíthatósági arány (53%) között. Az újrahasznosításra szánt csomagolásunk megtervezése csak az első lépés. Szükségünk van azokra a rendszerekre is, amelyek el tudják végezni ezt az újrahaznosítst, nagy mennyiségben. Végül a külső tényezők, mint a világjárvány, szintén jelentős ellenszelet okoztak.

Mindebből tanultunk. Most már több tudással és rálátással rendelkezünk, amelyeket már alkalmazunk az új megközelítésünkben. Jobban átlátjuk például az alternatív üzleti modellek, például az újratöltő állomások méretezésének kihívásait. És most minden eddiginél jobban tudjuk, hogy az iparágak közötti együttműködés elengedhetetlen.

Bár csalódottsággal tölt el minket, hogy elszalasztottunk egy célt, mégis biztosak vagyunk abban, hogy célkitűzéseink a megfelelő, és a legfontosabb megoldandó területekre összpontosultak. A szűz műanyagok mennyiségének csökkentése például továbbra is a műanyagszennyezés forrásnál történő megelőzésének egyetlen leghatékonyabb módja. Most már tudjuk, hogy több időre, merészebb innovációkra és a rendszerszintű változások felgyorsítására van szükségünk.

Hogyan és miért frissítettük céljainkat?

Az Unilever szélesebb körű, frissített fenntarthatósági terveivel összhangban módosítjuk megközelítésünket, hogy jobban összpontosítsunk az erőforrásaink megfelelő elosztására, priorizáljuk a hosszú távú ambícióink felé irányuló intézkedéseket, és szisztematikusabban lépjünk fel a közvetlen ellenőrzésünkön kívül eső haladást lehetővé tevő és akadályozó tényezők kezelése érdekében.

Újragondoltuk a műanyaggal kapcsolatos céljainkat, hogy nagyobb hangsúlyt helyezzünk a kulcsfontosságú kérdésekre.

Prioritást élvez a szűz műanyag használatának csökkentése és a nehezen újrahasznosítható rugalmas műanyag csomagolóanyagok, például a műanyag tasakok alternatíváinak kifejlesztése.

Új céljaink: ambíciózusak, de reálisabbak

Először is célunk, hogy 2026-ban 30%-kal, 2028-ban pedig 40%-kal csökkentsük a szűz műanyagok felhasználását. Ezúttal egyértelmű célt tűztünk ki, hogy építsünk az előrehaladásunkra, javítani tudjuk a transzparenciát és erősíteni az elszámoltathatóságot. Itt az újrahasznosított műanyag használatának növelésére, csomagolásaink könnyebbé tételére és alternatív formátumok, anyagok és üzleti modellek bevezetésére összpontosítunk.

Másodszor, azon fogunk dolgozni, hogy műanyag csomagolásaink 100%-a újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen 2030-ra a merev műanyagok, 2035-re pedig a rugalmas műanyagok esetében. Elkülönítettük a merev csomagolást a nehezen újrahasznosítható rugalmas csomagolástól, felismerve, az egyes formátumokhoz kapcsolódó egyedi kihívásokat és a szükséges különböző megoldásokat.

A merev műanyagok esetében, amelyek tömegüket tekintve a műanyag portfóliónk mintegy 70%-át teszik ki, jó eredményeket értünk el portfóliónk mintegy 87%-ának újrahasznosításra történő tervezésében. Most a nagyobb kihívást jelentő, nem újrahasznosítható alkatrészekre, például a kupakokra, aeroszolhajtóművekre és palackszivattyúkra összpontosítunk.

A nehezen újrahasznosítható rugalmas anyagok, például a tasakok esetében számos megoldáson dolgozunk, hogy csökkentsük felhasználásunkat, és alternatív anyagokkal, formátumokkal és termékmodellekkel helyettesítsük őket. A merev anyagokhoz képest ez több időt igényel, mivel új technológiákat fejlesztünk és méretezünk. Például csomagolási szakértőkből, anyagtudósokból és digitális modellezőkből álló világszínvonalú csapatunk új generációs rugalmas csomagolóanyagokat fejleszt.

Harmadik célunk, hogy 2025-re 25%-ban újrahasznosított műanyagot használjunk csomagolásainkban. A negyedik, hogy 2025-re több műanyag csomagolást gyűjtünk be és dolgozunk fel, mint amennyit eladunk.

Mindezek a célok teljes mértékben beépülnek üzletágaink céljaiba és terveibe.

A műanyagszennyezés megszüntetése továbbra is prioritás

Nincsenek illúzióink a kihívás nagyságát illetően, de hisszük, hogy jó úton járunk, és folytatnunk kell a már megkezdett utat.

Még mindig sok a tennivaló, de a koncentrált megközelítésünk segít a jobb rövid- és hosszútávú eredmények elérésében, koncentráltabb erőforrás-elosztás és rendszerszerűbb beavatkozások mellett.

Ennek a problémának a megoldása továbbra is prioritás vállalatunk számára, és továbbra is együttműködünk másokkal a műanyagszennyezés megszüntetése érdekében.

Vissza az oldal tetejére