A fenntarthatóság már sok éve fontos az Unilever számára, és a klímaváltozásra történő reagálás ennek kulcsfontosságú részét képezi. A működési üvegházhatásúgáz-kibocsátásunkat (ÜHG) 74%-kal csökkentettük 2015 óta, főképp úgy, hogy megújuló energiatermelésre álltunk át, valamint csökkentettük termékeink klímára gyakorolt hatását is.
Azonban ahogy megnézzük a hosszú távú célkitűzésünket, hogy nettó zéró kibocsátást érjünk el a teljes értékláncunkban, az előttünk álló kihívások változnak, így ezekkel együtt a megoldásai módoknak is változniuk kell. Olyan korba lépünk, amely nagyon helyesen sokkal szigorúbban vizsgálja, hogyan és mikor történik vállalati klímacselekvés, és úgy kell kialakítanunk a stratégiánkat, hogy 2030-ra a közvetlen hatásunk alá nem tartozó területeken is jelentős kibocsátás-csökkentést érjünk el, miközben növeljük a vállalatunkat.
Így összpontosítjuk az erőfeszítéseinket
Az évek során sokat tanultunk arról, hogy mi működik, és mi nem. Azt tervezzük, hogy felhasználjuk ezt a tudást, a tudomány, a technológia és az innováció új vívmányaival ötvözve, valamint együttműködve másokkal, és oda összpontosítjuk az erőinket, ahol a legpozitívabb hatást érhetjük el.
Frissített Climate Transition Action Plan-ünk, amelyet a 2024-es közgyűlésünkön a részvényesek 97,5%-a támogatott, körvonalazza rövid távú kibocsátás csökkentésre vonatkozó stratégiánkat, valamint kitűzi azokat a sarokköveket, amelyek a hosszú távú célok teljesítését szolgálják. Ide tartoznak az új, széles körű, rövid távú, tudományos alapú célkitűzések üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk csökkentésére 2030-ig, melyet jóváhagyott a Tudomány Alapú Célkitűzések kezdeményezés, valamint tíz akcióterület a teljes értékláncunkban.
A CTAP tényleg fontos, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy megértsük, hol helyezkedik el a kibocsátásunk a teljes vállalaton és az értékláncunkon belül. Most már rendelkezünk határidőkkel ellátott ütemtervekkel, melyek segítségével intézkedéseket hozhatunk a vállalatcsoport mindegyikében. Ez azt jelenti, hogy kevésbé leszünk kitéve az energiapiacok változékonyságának, és nagyobb biztonságot érünk el a kulcsfontosságú termények és termékek beszállításában.
Rebecca Marmot, az Unilever Fenntarthatósági Igazgatója
Azonnali intézkedések: a beruházások megtérülésének megértése
A célok elérésének felgyorsítása érdekében a CTAP-t teljes mértékben beépítjük a vállalati teljesítményértékelésünkbe, kitűzünk kulcsfontosságú rövid távú célokat, és beépítjük stratégiai tervezési és költségvetési ciklusainkba azokat az intézkedéseket, amelyekre a kibocsátás-csökkentés érdekében szükségünk van. Minden egyes vállalatcsoporttal együttműködtünk a határidőkkel ellátott ütemtervek kialakításában, hogy a céljaik és intézkedéseik beépüljenek a kapcsolódó pénzügyi növekedési terveikbe, és külön ösztönzőként jutalmakat is kapcsolunk a fenntarthatósági célkitűzések teljesítéséhez.
Már most látható néhány üzletre gyakorolt pozitív hatás. Az energiahatékonysági projektjeink az Unilever vállalatnak jóval több, mint 1 milliárd eurót takarítottak meg 2008 óta, és az elmúlt évek során a regeneratív mezőgazdasági projektjeink révén ellenállóbb ellátási láncokat hoztunk létre, a folyamat során pedig csökkentettük a károsanyag-kibocsátásunkat, és költséget takarítottunk meg.
Azonban ezek a megtérülések előzetes beruházásokat igényelnek. A következő három évben 150 millió eurót fektetünk be a gyártásunk szén-dioxid-mentesítési programjába, a hő-és elektromos energia szénfüggetlenné tételére összpontosítva, növeljük a megújuló energia használatát, és csökkentjük a hűtésből származó károsanyag-kibocsátásunkat. Ezen felül befektetünk a természetvédelembe is, 325 millió eurót fordítva az Unilever olajkémiai gyárára Indonéziában, melynek révén kielégítjük jelenlegi és jövőbeni erdőirtásmentes áruk iránti igényünket. Ezen felül úgy tervezzük, hogy 1 milliárd eurót fordítunk klímavédelmi, természetvédelmi és hulladékcsökkentési projektekre 2030-ig, mely összegből 2023 év végéig már 300 millió eurót elköltöttünk és lekötöttünk.
Rendszer szintre kell emelni az érdekvédelmi törekvéseinket
Tudjuk, hogy még várnak ránk kihívások a céljaink teljesítése során, melyek közül néhány nem érhető el rendszerszintű változtatások nélkül. A CTAP-ben felvázoltuk, hogy hogyan kell együtt dolgoznunk a a szabályozó szervezetekkel, az iparággal és a fogyasztókkal annak érdekében, hogy leküzdjük az akadályokat, az innováció és fejlesztés terén vezetők legyünk most és az elkövetkezendő évek során.
Az együttműködés a kulcsfontosságú beszállítókkal az éghajlatvédelmi intézkedések felgyorsítására, az iparággal a vegyi összetevők alternatíváinak megtalálására, a kereskedelmi szövetségekkel (PDF 1.39 MB) közös állaspontok kialakítására.
Nem vagyunk képesek ezt egyedül véghez vinni, másokra is szükségünk van. Az együttműködés a kulcsa annak, ahogy eddig hozzáálltunk a fenntarthatósághoz – és ezt kell a jövőben is folytatnunk.
Hein Schumacher, az Unilever vezérigazgatója
Nézd meg a következő videót, melyben az Unilever vezérigazgatója, Hein Schumacher, valamint a vállalat fenntarthatósági igazgatója, Rebecca Marmot megvitatják a CTAP-t, és bemutatják az azonnali éghajlatvédelmi intézkedésekre vonatkozó gazdaságossági tanulmányt.