Toggle Keresés

  1. Kezdőlap
  2. ...
  3. Híreink
  4. A pazarlásunk mértéke minket is meglep

A pazarlásunk mértéke minket is meglep

Az Unilever Fenntartható Életmód Felmérése azt vizsgálta, hogy a fogyasztók mennyire nyitottak a pazarláskerülő háztartásvezetési praktikák iránt, illetve hogyan ösztönözhetőek arra, hogy változtassanak korábbi rossz szokásaikon. Az öt héten át tartó vizsgálatban kiderült, hogy a fenntartható életmód legfontosabb hatása a rendezettség, amely egészségesebb étkezést és higiénikusabb környezetet eredményez. A felmérés eredményeiből összeállt, milyenek az életmódváltást segítő ideális ösztönzők.

Unilever logo

Egyelőre viszonylag kevés szó esik a fogyasztók fenntartható életmód iránti nyitottságáról, illetve arról, hogy ők maguk milyen módszerekkel ösztönözhetők pazarlásmentes életvitelre. Az Unilever Fenntartható Életmód Felmérése magyar családokat vizsgált öt héten keresztül követve mindennapi fogyasztási szokásaikat, életvitelüket. A résztvevők heti tippeket kaptak, amelyek hasznával és alkalmazhatóságával kapcsolatban folyamatos visszajelzéseket adtak online naplójukban.

Meglepő pazarlás

Fontos tanulság, hogy a spórolás és a pazarlás kerülése a fogyasztók fejében eltérő kategóriába esik. A takarékosság, azaz a spórolás elsősorban racionálisan indokolt, a pazarlás megelőzése pedig inkább érzelmi és lelki kielégülést nyújt.

„A mértékletesség, mint fogalom természetesen nem új számomra, de eddig inkább, mint egészségügyi, és nem takarékossági szempontból gondoltam rá. Szerintem a legjobb a mértékletességben az, hogy egyesíti az egészségeset a gazdaságossal” – írta online kutatási naplójában a 27 éves filmrendező Rézi, aki grafikus párjával él budapesti albérletében.

A résztvevőket igencsak meglepték a pazarlás – ezen belül is az élelmiszerpazarlás – mértékével kapcsolatos információk: az Európában vásárolt élelmiszerek 50%-a hulladékként végzi, Magyarországon minden évben háztartásonként körülbelül 100 kg élelmiszerhulladék keletkezik. Gyakorlatilag tíz magyar család elláthatna egy tizenegyediket azzal az élelmiszerrel, amelyet megvásárolt, de nem használt fel.

Összességében megállapítható, hogy a pazarláskerülő, fenntartható életmód egyik legfontosabb hatása a családok számára a rendezettség. Ez által a háztartások többsége egészségesebb ételeket fogyaszt, kevesebb az impulzusvásárlás és csökken az egészségtelen ételek fogyasztása. Szintén a tervezettség következménye a higiénikusabb környezet.

„Sikerült több napra előre kitalálom a menüt és aszerint vásároltam. Így kellemesebben telt a hét, nem kellett állandóan azon törnöm a fejemet, hogy mit főzzek. Bevásárlólistát szinte minden alkalommal írtam, így a gyerekek nem tudtak kizökkenteni a vásárlás menetéből. Többnyire sikerült elkerülni, hogy felesleges dolgokat vegyek” – válaszolta a felmérést végzők kérdésére Vali, a háromgyerekes budapesti családanya.

Az ösztönzés modern művészete

A fogyasztói szokások és berögződések megváltoztatásán dolgozó szakembereknek is fontos tanulságokkal szolgál az Unilever Fenntartható Életmód Felmérés. Az eredményekből kitűnik, milyen dolgokat kellene máshogyan csinálni annak érdekében, hogy változtatásra bírjuk az embereket. Például nem az unalomig ismételt és mindenki által kívülről fújt figyelmeztetések fejtenek ki döntő hatást, sokkal inkább az új, meglepő, meghökkentő információk tudják befolyásolni az embereket.

A felmérés egyik érdekes részlete a szülő-gyermek kapcsolatról tár fel újdonságot. Korábbi generációkban a gyermekek számára a szülők voltak a legfontosabb példaadók. A fenntartható életvitelre történő nevelés terén manapság a példaadás iránya gyakran megváltozik. Az iskolai programoknak köszönhetően egyre gyakoribb, hogy a gyerekek hoznak haza tippeket, amelyeket utána az egész család átvesz. Mindazonáltal a példaadás felnőtt közösségekben is működik, erős közösségformáló erővel is bírhat.

„Ha Tamara lányom a közelben van, semmilyen maradékot nem merek lehúzni a vécén, azonnal rám szólna, hogy a környezetvédelmis néni mondta az iskolában, hogy ne dobjunk ki ételt” – osztotta meg a felmérés során tapasztalatait Vali.

Szintén érdekes eredmény, hogy a közvélekedéssel ellentétben nem feltétlenül a kézzel fogható jutalom a legfőbb ösztönző. Sok esetben az új megoldások kipróbálásával együtt járó izgalom és kíváncsiság önmagában elegendő motiváló erővel bír, bár az életmódváltó tippek következetes használata néha nem egyszerű.

„Igazából nem volt olyan nehéz, mint először gondoltam. Az ember eldönti, hogy csinálja, és akkor csinálja. Ha azonban napi szinten be akarom építeni a tippeket, akkor az elején ez tudatos odafigyelést igényel” – mondta Orsi, a Budapesten élő állatorvosi asszisztens.

Egymást ösztönözzük

A tippek folyamatos kipróbálása, végrehajtása egyfajta öngerjesztő folyamatnak bizonyult: a sok kis változás összeadódik, és vannak, akik azon kapták magukat, hogy összességében sokkal rendszerezettebb életvitelt sikerül fenntartaniuk, olyat, amelyre korábban már vágytak. Önmagában a változás megtapasztalása jutalomértékkel bír a résztvevők szerint. A jutalom érzése sokkal ösztönzőbb, ha a fogyasztók le tudják azt vetíteni saját illetve háztartásuk, családjuk mindennapjaira, ugyanis a globális történések fényében az egyéni erőfeszítés sokak számára értelmetlennek tűnik.

„A cégek és a fogyasztók időnként halogatják a cselekvést, egymásra mutogatnak, egymásra várnak. A fogyasztó azt hiszi, hogy ő egyedül nem tud semmit tenni a nagy cégek mellett, a vállalatok pedig azt mondják, amíg a fogyasztó nem tudatos, addig ők is tehetetlenek. Mi az Unilevernél azt valljuk, hogy saját erőfeszítéseink mellett együtt kell működnünk másokkal is, ha radikális változást kívánunk elérni – olyan változást, amely a rendszereket alapjaiban változtatja meg és nem csak járulékos javulást eredményez” – mondta el Vince Beáta, az Unilever kommunikációs vezetője.

Az ideális ösztönző

A kutatási eredményekből kirajzolódik, hogy a fogyasztók életmódváltását az alábbi ösztönzők segítik hatékonyan.

  • Amelyek érthetőek: a lehető leggyorsabban és egyértelműen értelmezhetők, az adott háztartás szempontjából releváns információkat tartalmaznak, a „miért” megválaszolása az egyén szintjén is nyilvánvaló, ideális esetben „aha-élményt” vált ki.
  • Amelyek könnyűek: egyszerűen és kényelmesen végrehajthatók, nagyon konkrét útmutatásokkal, példákkal szolgálnak és mindent biztosítanak, ami a tipp végrehajtásához szükséges.
  • Amelyek kívánatosak: hozzájárulnak ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a „jobbik énünkhöz”, aki példamutató, gondoskodó, előrelátó, rendezett és kézben tartja a háztartását, és ezen keresztül az életét.
  • Amelyek jutalmaznak: látható vagy érezhető eredménnyel járó változtatás végrehajtására ösztönöznek.

Amelyek szokássá alakíthatók: kitartásra ösztönöznek, és folyamatos támogatást nyújtanak.

  • Amelyek rugalmasan kezelhetők, személyre szabhatók.
  • Amelyek vizuális támogatással segítik az értelmezést és végrehajtást.
  • Amelyek a helyi, hazai viszonyokra koncentrálnak.

A kutatás háttere

8 család vett részt a kutatásban

  • 20-30 közötti egyedülállók = 2 (egy fiú és egy lány)
  • 25-32 közötti gyerektelen pár = 1
  • 30-40 közötti pár 1-7 éves gyerekkel = 3
  • 40-50 közötti pár 8-14 éves gyerekkel = 2

Valamennyien nyitottak a környezettudatos, fenntartható életmód iránt, de a témában kezdők

Területi megoszlás

  • Budapest és környéke = 6
  • Vidék = 2

Személyes mélyinterjúk, valamint online naplózás az életvezetési szokásokról 5 héten keresztül

Vince Beáta

Unilever Magyarország Kft.
1138 Budapest Váci út 182

0036 1 465 9476
0036 1 465 9476
beata.vince@unilever.com

Bővebben ezekről a témakörökről
Vissza az oldal tetejére