1. Kezdőlap
  2. ...
  3. Press releases
  4. Jobban ízlik a fogyasztóknak a fenntartható forrásból származó élelmiszer

Jobban ízlik a fogyasztóknak a fenntartható forrásból származó élelmiszer

Az európai fogyasztók kétharmada szerint jobb ízük van az olyan, fenntartható módon termesztett zöldségeknek, mint amilyen a Knorr magyarországi mintafarmján termesztett hagyma is.

Ha élelmiszert vásárolunk vagy fogyasztunk, a döntés egyik legfontosabb tényezője az íz. A megkérdezett európai fogyasztók közel kétharmada (64 %-a) véli úgy, hogy a fenntartható módon termesztett zöldségek ízletesebbek – ez derül ki abból a friss kutatásból, amelyet a Knorr megbízásából végeztek el számos európai országban. Ez az eredmény mérföldkőnek számít abban a fogyasztói igények által vezérelt folyamatban, amelynek célja, hogy az egész élelmiszeripar fenntarthatóvá váljon. A Knorr márka anyavállalata, az Unilever abban hisz, hogy a fenntartható mezőgazdaság kulcsfontosságú a globálisan fenntartható élelmiszer-kínálat megteremtéséhez.

Finomabb, ha fenntartható

Az Unilever és a Knorr a magyarországi gyártás során is kiemelt prioritásként kezeli a fenntarthatóságot. Tavalyelőtt jött létre az az első hazai Mintafarm a Békés megyei Muronyon, ahol fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazásával kiváló minőségű hagymát termesztenek, amit aztán Unilever Röszkei Élelmiszergyárában dolgoznak fel. Ezt a kezdeményezést tavaly áprilisban a IV. Greennovációs Nagydíjon különdíjra értékelték.

Visszatérve a kutatásra, az egyes piacok között számottevő eltérések mutatkoznak. Németországban például a megkérdezett fogyasztók 68 százaléka szerint van különbség a fenntartható és a hagyományos módon termesztett zöldségek között, 57 százalék szerint pedig ez a differencia az ízben érhető tetten. E téren a franciák messze a többiek előtt járnak, hiszen négyötödük szerint van ízbeli különbség, miközben a britek csupán fele vélekedik hasonlóan. 

Ennek ellenére a gyakorlatban – Németországot kivéve – Nagy-Britanniában vásárolnak a fogyasztók leggyakrabban fenntartható forrásból származó élelmiszert. Érdekes, hogy Európa-szerte a megkérdezettek csupán negyede-harmada van tisztában azzal, hogy miként lehet felismerni egy termék címkézéséről, hogy fenntartható forrásból származik, továbbá igen sokan nem tudják, megbízhatnak-e egyáltalán a fenntarthatósági tanúsítványokban.


Kihívások a biztonságos élelmiszer-ellátás kapcsán

Tekintettel a klímaváltozással járó kihívásokra, a piacokat jellemző bizonytalanságra és az alapanyagárak ingadozására, az élelmiszerellátás biztosítása fontosabbá vált, mint valaha. Globálisan a felszíni vizek 70 százalékát használják mezőgazdasági célokra. A víz nem csak értékes és megóvandó természeti erőforrásunk, hanem minősége befolyással van a termények egészségére és ízére is. Az egyes növények igényeinek megfelelő öntözés a termés egészsége és ízletessége szempontjából is fontos. A Knorr-ral kapcsolatban álló farmerek a talaj nedvességét mérő tenziómétert, csepegtető öntözést is alkalmaznak azért, hogy épp a megfelelő mennyiségű öntözővizet juttassák ki a növényeknek. Az ilyen környezetbarát módszerek használata fontos lépés ahhoz, hogy lassítsuk a klímaváltozást. 

Az Unilever a teljes ellátási láncán keresztül érvényesíti a környezetvédelmi szempontokat, az alapanyagok forrásától kezdve a gyárakon át egészen a fogyasztói termékfelhasználási szokásokig. A vállalat 2015-ben a felhasznált mezőgazdasági alapanyagok 60 százalékát szerezte be fenntartható forrásból. A Knorr esetében 13, legnagyobb mennyiségben felhasznált zöldség és fűszer 92 százaléka származott fenntartható termesztésből. A Knorr termékeken megtalálható “fenntartható módon termesztett” címke segít a tudatos választásban azon fogyasztók számára, akik az üzletekben is felelősen szeretnének dönteni.

A kutatásról

A reprezentatív felmérést 2015 decemberében és 2016 januárjában végezték el, 6 európai ország (Németország, Franciaország, Lengyelország, Spanyolország, Nagy-Britannia és Hollandia) 12 000 fogyasztójának bevonásával. A kutatás a Knorr „Taste with Good Feelings” kampányának eleme. A felmérés célja az volt, hogy megértsék az európai fogyasztók főzési és evési szokásait, felmérjék a fenntartható módon termesztett összetevőkkel kapcsolatos attitűdjeiket és azt, hogy mitől érzik magukat jól az elfogyasztott étel kapcsán.

A mintafarmról

Az Unilever Fenntarthatósági Tervében vállalta, hogy a vállalat növekedésével párhuzamosan 2020-ra felére csökkenti termékeinek előállításából és felhasználásából származó ökológiai lábnyomát, és növeli pozitív társadalmi hozzájárulását. A globális Fenntarthatósági Tervben megfogalmazott célkitűzések az Unilever magyarországi működését is meghatározzák, amelyek közül az egyik, hogy mezőgazdasági nyersanyagait 2020-ra fenntartható forrásból szerzi be.

Ez stratégiailag is fontos tényezővé teszi a vállalat számára a fenntartható mezőgazdálkodást. Ennek szellemében hozta létre az Unilever a Knorr Mintafarm programot, hogy példaként szolgáljon beszállítóinak és a nagyközönségnek a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok tekintetében. Az Unilever a Knorr Mintafarm programmal a hazai gazdákat is támogatja, és egyben elősegíti a magyar élelmiszeripar megerősítését. A gazdák lehetőséget kapnak ugyanis arra, hogy bekapcsolódjanak az Unilever globális beszállítói láncába.




Unilever Magyarország Kft. 

1138 Budapest Váci út 182.

0036 1 465 9476 

beata.vince@unilever.com

Bővebben ezekről a témakörökről
Vissza az oldal tetejére