London/Rotterdam - Az Unilever a Fenntarthatósági terv 10 éves évfordulóját ünnepli, amely egyúttal az utolsó éve is a tervnek. Alan Jope, vezérigazgató, megerősítette az Unilever elkötelezettségét abban a tekintetben, hogy a vállalat 8 milliárd ember számára kívánja a fenntartható életmódot mindennapossá tenni, és összehangolt erőfeszítésekre szólított fel annak érdekében, hogy a koronavírus árnyékában ne hanyagolódjanak el a társadalmi egyenlőtlenség és éghajlati válság kérdései.
Egy globális, virtuális eseményen felszólalva, Alan Jope vezérigazgató kijelentette: "Az Unilever Fenntarthatósági terve alapjaiban változtatta meg vállalatunkat. Egyes célokat elértünk, másokat nem, azonban már önmagában az, hogy megpróbáltuk, jobb vállalattá tett minket. Hihetetlen mértékű találékonyságra, elkötelezettségre és együttműködésre volt szükség ahhoz, hogy eljussunk arra a helyre, ahol most állunk. Nagy az előrelépéseket tettünk, de még sok a tennivaló maradt.
"A bolygóra nehezedő nyomás egyre nagyobb, és a társadalmi egyenlőtlenségek kritikus pontot értek el, és ezt a jelenlegi világjárvány még súlyosabbá teszi. Ezek a problémák éppolyan súlyosak, mint a koronavírus megjelenése előtt, és a koronavírushoz hasonlóan ezek is a legkiszolgáltatottabbakat sújtják a legjobban. Több mint 700 millió ember él mélyszegénységben, kevesebb, mint napi 1,9 dollárból, és a Világbank becslése szerint tovább 40-60 millió ember fog mélyszegénységbe kerülni 2020-ban a koronavírus következményeként. A klímaválság mindezt több száz millióval fogja megtoldani.
"Mindannyiunknak össze kell fognunk - a vállalatoknak minden ágazatban, a kormányoknak minden földrészen, a civil szervezeteknek, az egyetemeknek, a kutatóknak, a tudósoknak. Az éghajlatot nem tehetjük takarékra. Nem mondhatjuk a szegénységben élőknek, hogy most még várjanak. 2020 az az év, amelyben elképzelhetetlen mennyiségű közpénzt fognak elkölteni a gazdaságok talpraállítására. Azonban nem annak a módját kell megtalálnunk, hogy miként állítsuk vissza "normál üzemmódra" a gazdaságot. Ehelyett minden korábbinál erősebben és ellenállóbban kell kikerülnünk a harcból. Készen kell állnunk arra, hogy határozott és végleges lépéseket tegyünk, amelyekkel gondját viselhetjük a többi embernek és a bolygónak" – fűzte hozzá Jope.
"Amint az Unilever Fenntarthatósági tervének útja lezárul, minden tanulságot leszűrünk belőle és ezekre fogunk építeni. Többet fogunk abból tenni, ami jól működött és kijavítjuk azt, ami nem. És új kihívásokat fogunk magunk elé tűzni. Bár nem tudjuk, hogy a koronavírus után milyen világgal kell szembenéznünk, meg vagyok győződve arról, hogy nem lesz jövőnk, hacsak nem erősítjük meg elköteleződéseinket az emberekről és a bolygóról való gondoskodás iránt.
Még hozzátette: "A koronavírus-válság előtt már világossá vált, hogy a jelenlegi kapitalista modell javításra szorul. A globalizáció és a kapitalizmus jót tesz a miénkhez hasonló vállalatoknak, azonban az emberek és a bolygó kárára működő globalizáció és a kapitalizmus nem. Ezért a miénkhez hasonló vállalatok felelőssége, hogy a partnerekkel – civil szervezetekkel, kormányzati szervekkel, egyetemekkel, beszállítókkal, ügyfelekkel – együttműködve a kapitalizmus egy új modelljét teremtsék meg és egy jobb jövőt építsenek fel.”
A Fenntarthatósági Terv tíz évnyi eredményei – és a jövő
Az Unilever minden évben jelentést készített a Fenntarthatóság terv céljainak elérése terén tett előrehaladásáról. Néhány az elért eredmények közül:
- Elérni 1,3 milliárd embert egészségügyi és higiénés programjaink révén.
- A teljes fogyasztónkénti hulladék-lábnyom csökkentése 32%-kal, és a gyárainkban nulla mennyiségű hulladéklerakókba kerülő hulladék.
- Üvegházhatású gázok kibocsátásainak csökkentése saját gyártási folyamatainkban 50%-kal, és a hálózati elektromos áram 100%-osan megújuló energiából történő fedezése minden telephelyünkön.
- A cukor mennyiségének csökkentése 23%-kal az édesített, tea alapú italainkban és 56%-os csökkentése az élelmiszer-portfóliónban, amely így már megfelel az elismert táplálkozási irányelveknek.
- 2,34 millió nőnek segíteni a hozzáférést olyan kezdeményezésekhez, amelyek növelték a biztonságukat, fejlesztették a készségeiket, és bővítették a lehetőségeiket. Egy nemi szempontból kiegyenlített munkahely felé mozdultunk el, ahol a vezetői szerepkörök 51%-a a nők kezében van.
Rebecca Marmot, vezető fenntarthatósági tisztviselő, kifejtette, "Az elmúlt tíz évből számos dolgot lehet kiemelni. Az Unilever Fenntartható élet márkái – amelyek olyan márkákat foglalnak magukba, mint a Dove, Hellmann's és Domestos – folyamatosan felülmúlta a portfólió többi részének átlagos növekedési rátáját a mérőszám 2014-es bevezetése óta. 1 milliárd eurónyi költséget kerültünk el a gyáraink víz- és energiahatékonyságának javításával, valamint a kevesebb anyag felhasználásával és a kisebb mennyiségű hulladéktermeléssel. Az Unilever Fenntarthatósági terve döntő tényezővé vált a tehetségek vonzásában is. Valamint alapvető volt az erős partnerségek kiépítésében a civil szervezetekkel, kormányzati szervekkel és más vállalatokkal.
"Azonban az Unilever Fenntarthatósági tervének az útjában akadályok is álltak. Az Unilevernek számos programja van a nők megélhetésének javítására és lehetőségeik javítására; azonban ezek hatásának mérése rendkívül nehéznek bizonyult. Ehhez hasonlóan, számos globális ellátási láncunk összetettsége rendkívül nagy kihívások elé állította fenntartható beszerzési céljaink elérését" – fűzte hozzá Marmot.
A Fenntarthatósági terv folytatásaként az Unilever elkötelezett abban, hogy továbbra is a fenntarthatóság vezetője marad, és ezért egy új, teljes mértékben integrált vállalati stratégiát dolgozott ki: az Unilever Iránytűt.
Az Unilever Iránytű a három alapvető meggyőződésen alapszik: a céllal rendelkező márkák növekednek, a céllal rendelkező vállalatok túlélnek, a céllal rendelkező emberek gyarapodnak. A három meggyőződés alátámasztására az Unilever Iránytű 15 többéves prioritást határoz meg, amelyek teljesen lefedik az Unilever vállalatát és a szélesebb ökoszisztémát is. Minden prioritás nagyratörő célokat tartalmaz a megfelelő programokkal és projektekkel együtt. Ezek olyan kulcsfontosságú kihívásokkal küzdenek meg, mint a csomagolás és hulladék, nemi egyenlőség, emberi jogok és tisztességes érték – valamint a klímaváltozás és társadalmi befogadás. Az Iránytűt ugyanolyan szigorúsággal van megalapozva, mint a Fenntarthatósági terv, de minden korábbinál átfogóbb, befogadóbb és messzebbre nyúló lesz. A részletekről a megfelelő időben fognak további információk kiderülni.
Alan Jope ezzel zárta: "A Fenntarthatósági terv 10 év után a lezárás előtt áll, de korántsem zárul le az az út, amellyel a fenntartható életmódot kívánjuk mindennapossá tenni. A világ egyre gyorsabban változik, és alkalmazottaink, fogyasztóink, ügyfeleink, beszállítóink, partnereink egyre többet várnak el tőlünk. Tudjuk, hogy továbbra is mi fogunk élen járni, de még jobbnak, bátrabbnak és gyorsabbnak kell lennünk."