Az Unilever Fenntarthatósági Terve ehhez:

A táplálkozás javítása

Jobb termékek, jobb étrend, jobb életminőség.

Férfi Flora margarint ken pirítósra

Naponta több mint 1 milliárd ember élvezi étel- és italtermékeinket. Tisztában vagyunk vele, hogy az emberek olyan kiváló minőségű termékeket szeretnének fogyasztani, amelyek egészségesek és ízletesek is egyben. Sok élelmiszert alapvető vitaminokkal és ásványi anyagokkal gazdagítunk, és valamennyi márkánk esetében merész célokat tűztünk ki a só, a telített zsírok, a cukor és a kalória bevitelének csökkentésére. Azzal is tisztában vagyunk, hogy a fogyasztók fenntartható forrásból származó, számukra felismerhető és megbízható összetevőkből készített élelmiszerekre vágynak. 

Tudatában vagyunk annak is, hogy milyen fontos szerepet játszik az élelmiszer az emberi szükségletek kielégítésében, valamint, hogy az elégtelen vagy helytelen táplálkozásból eredő betegségek kezelése kiemelt közegészségügyi prioritás. Elkötelezett támogatói vagyunk az ENSZ éhezést megszüntető globális célkitűzésének, és fontos szerepünk van a túltápláltság és alultápláltság problémájának kezelésében is. Ennek érdekében tápanyagokban gazdag, vonzó élelmiszer-kínálattal és felelősségteljes, tartalmas, figyelemfelkeltő kampányokkal fordulunk fogyasztóinkhoz.

Célok és eredmények

A táplálkozással kapcsolatos ambiciózus terveinknek köszönhetően, több száz millió ember kaphat segítséget ahhoz, hogy minőségi élelmiszereket fogyaszthasson és egészségesebb legyen az étrendje.

A táplálkozás javítása

Elkötelezettségünk

Folyamatosan arra törekszünk, hogy tovább javítsuk valamennyi termékünk ízvilágát és tápanyagtartalmát. Termékeink többsége megfelel a nemzeti táplálkozási ajánlásoknak, vagy túlteljesítik azokat. Kötelezettségvállalásunk még nagyobb: 2020-ra portfóliónkban megduplázzuk azoknak a termékeknek az arányát, amelyek megfelelnek a nemzetközileg elismert táplálkozási irányelveken alapuló legszigorúbb előírásoknak. Ezáltal több száz millió embernek segítünk abban, hogy egészségesebb étrendet alakítsanak ki.

EREDMÉNYEINK

2015-ben termékportfóliónk volumenének 34 százaléka felelt meg a nemzetközileg elismert táplálkozási irányelvek alapján meghatározott legszigorúbb étrendi szabványoknak.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

Szilárdan elköteleztük magunkat a tápanyagtartalmat szabályozó legszigorúbb szabványok betartása mellett. A céljainkkal összehangolt gyártási technológiának köszönhetően ezt úgy visszük végbe, hogy a fogyasztók által különösen kedvelt termékeket tudunk kínálni. Hiába reformáljuk meg élelmiszereink tápanyagtartalmát, nem érünk el vele pozitív hatást, ha a fogyasztók nem vásárolják meg a termékeket. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztói szokások változását is elő kell segítenünk, persze az érintettek széles körének bevonásával.

Termékeink többsége már megfelel a nemzeti táplálkozási ajánlásoknak. Terv szerint haladunk 2020. évi célkitűzésünk elérése felé, miszerint élelmiszer-portfóliónk – mennyiségi alapon számolt – 60 százalékának valamennyi országban eleget kell tennie a tápanyagtartalomra vonatkozó legszigorúbb  előírásoknak. Eddig a portfóliónk 34 százaléka felel meg ezeknek a szabványoknak1. Ez - a mennyiséget tekintve –jóval több, mint az értékesített élelmiszereink fele.

Valamennyi termékkategóriánkban jelentősen változtatunk az összetételen; jelentős előrelépést értünk el a  só, a cukor és a telített zsírok mennyiségének csökkentésében. Terveinkről és azok megvalósításáról folyamatosan beszámolunk táplálkozási és közegészségügyi szakértőknek, hogy ők is tájékoztatni tudják a fogyasztókat a termékeink nyújtotta előnyökről.

Szakmai felfogásunk nagyon pozitív visszhangot kapott: rendszeresen kiemelkedően teljesítünk a Dow Jones Fenntarthatósági Index (Dow Jones Sustainability Index– DJSI) mérésein; a világ vezető élelmiszergyártóinak táplálkozásügyi programjait értékelő független Global Access to Nutrition Index (Globális Tápanyagellátási Index – ATNI) mutatójában az egyik vezető helyet foglaljuk el 2016-ban.

Megfeszített munkát végzünk annak érdekében, hogy ezeknek a fejlesztéseknek az eredményét eljuttassuk az élelmiszereinket naponta élvező egymilliárd fogyasztónak.

1 A táplálkozás területén elért előrehaladásunkat október 1-jétől szeptember 30-ig terjedő időszakra mérjük és jelentjük le. A PwC által hitelesített 2015. évi adatok a 2014. október 1. napjától 2015. szeptember 30. napjáig terjedő időszakra vonatkoznak.

Független szervezetként a PwC hitelesítette.

  • Teljesített: 3
  • Terv szerint: 4
  • Nem terv szerint: 0
  • %% megvalósítva a célkitűzésből: 3

Céljaink

Az Unilever Fenntarthatósági Terv hitelesítési programjának további részleteiért látogass el erre az oldalra: Független jelentés (EN).

A SÓTARTALOM CSÖKKENTÉSE

Az első mérföldkő a sóbevitel mérséklésében a 2010 végéig elérendő 6 gramm/nap érték volt, ami akár 25 százalékos csökkentést is szükségessé tett. 2010-ben az volt a célunk, hogy átlagosan további 15-20 százalékos csökkentés mellett érjük el a napi 5 gramm sóbevitelt. 2013-ban egyértelművé tettük elkötelezettségünket.

  • 2020-ig élelmiszer termékeink 75%-a teljesíteni fogja a napi 5 gramm sóbevitelt lehetővé tevő sótartalmakat.

2015-ben élelmiszereink 60%-a felelt meg az 5 grammos célkitűzésnek.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

Terv szerint haladunk 2020. évi célkitűzésünk elérése felé.

A továbblépéshez folyamatosan tartanunk kell a sótartalom csökkentésére vonatkozó terveinket, amelyek tekintetében a teljes fogyasztói és Food Solutions vendéglátóipari üzletágunkban egységes álláspontot alakítottunk ki. Az illetékeseknek – például kormányoknak, egészségügyi hatóságoknak és egészségügyi szakembereknek – is beszélniük kell azokról az ösztönző és akadályozó tényezőkről, amelyekkel az emberek az egészségesebb szokások kialakítása során szembesülnek, hiszen a lakosság sóbevitelének jelenlegi mértéke jelentősen meghaladja az ajánlott szinteket.

A TELÍTETTZSÍR-TARTALOM CSÖKKENTÉSE

Elkötelezettek vagyunk termékeink zsírösszetételének javításában, amennyire csak lehetséges, csökkentve a telítettzsír-tartalmat és növelve a létfontosságú zsírok arányát. 

  • 2012-ig legfontosabb kenhető készítményeink a teljes zsírtartalom arányában 33%-nál kevesebb telített zsírt fognak tartalmazni.
  • A nemzetközi táplálkozási irányelvek alapján a létfontosságú zsírsavak napi beviteli aránya legalább 15% kell, hogy legyen.

Tovább akarjuk javítani növényi olajból készülő, tégelyes kiszerelésű, kenhető termékeink zsírminőségét. 2013-ban kiterjesztettük kötelezettségvállalásunkat.

  • 2017-re növényi olajból készült kenhető termékeink1 teljes globális portfóliójának 90%-ában 33%-nál kevesebb telített zsír és legalább 67% telítetlen zsírsav lesz.

A trópusi területeken, ahol nincs hűtött szállítás, a telített zsírsavak szintje legfeljebb 38% lesz, mivel a telített zsírok valamivel magasabb szintje szükséges a kenhető termékek stabilitásának megőrzéséhez.

92 2012-re legfontosabb kenhető készítményeink volumenének 92%-a kevesebb mint 33% telített zsírt tartalmazott.

92 2012-re legfontosabb kenhető készítményeink mennyiségének 92%-a nemzetközi táplálkozási irányelvek által ajánlott esszenciális zsírsavakból legalább 15%-ot tartalmazott.

2015-ben növényi olajból készült kenhető termékeink1 globális portfóliójának 82%-ában volt 33%-nál kevesebb telített zsír és legalább 67% telítetlen zsírsav.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

Kész tervekkel rendelkezünk arra nézve, hogy még több növényi olajból készült kenhető termékünk teljesítse a telített zsírokkal kapcsolatos célunkat. Míg mi magunk is fejleszteni tudjuk termékeinket a bennük lévő telített zsír arányának csökkentésével, az egészségtudatosságra való nevelés tekintetében továbbra is fontos szerepet kap a partnereinkkel való együttműködés. Azt tapasztaltuk, hogy a szív- és érrendszerrel kapcsolatos egészségtudatosság népszerűsítése sok esetben hatékonyabb, ha azt az egészségügyi hatóságokkal és szakemberekkel együtt végezzük.

1A kenhető termékcsoportunk többi tagjánál, köztük a mélange-oknál arra a lehető legalacsonyabb telítettzsír-tartalomra törekszünk, amely még nem veszélyezteti a termék minőségét és a fogyasztói elvárásokat.

TRANSZZSÍR-MENTES TÁPLÁLKOZÁS

Célkitűzésünk, hogy termékeink összetételéből 2012-re eltávolítsuk a részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó összes transzzsírt.

2012-re portfóliónk mennyiségének 100 százaléka mentes volt a részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó transzzsíroktól.1

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

2012-re teljesítettük a célkitűzésünk, miszerint termékeink összetételéből globálisan eltávolítsuk a részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó összes transzzsírt. Rendszeresen ellenőrizzük termékeinket, hogy ez az eredmény továbbra is megmaradjon. Ha részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó transzzsírt találunk valamely termékünkben, akkor az adott termék összetételét megváltoztatjuk.

1 Közzétettük, hogy mit értünk a részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó transzzsír eltávolításán, és milyen megközelítésben végezzük azt. Lásd: Melnikov S. & Zevenbergen H. „Implementation of removing trans fatty acids originating from partially hydrogenated vegetable oils”. New Food 2012; 5: 44–46. o. Megközelítésünk a receptúráink fő összetevőire összpontosít, így nem veszi figyelembe az ízesítőkben és emulgeálószerekben esetleg nyomokban megtalálható részlegesen hidrogénezett növényi olajból származó transzzsírokat.

A CUKORTARTALOM CSÖKKENTÉSE

2010 előtt már csökkentettük azonnal fogyasztható teáink cukortartalmát. Az azonnal fogyasztható teáink cukortartalmát 2020-ig további 25 százalékkal csökkentjük. 2014-ben kiterjesztettük ezt a célt a jegesteapor- és tejes tea termékeinkre is1.

2010-től 2015-ig a cukortartalom 11 százalékkal csökkent a tea alapú édesítőszeres italokban.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

Jó úton haladunk, hogy megvalósítsuk 2020-ra kitűzött célunkat. Annak ellenére, hogy számos meglévő termékünk cukortartalmát csökkenteni tudtuk és az új termékeinket sok piacon már eleve alacsonyabb cukortartalommal tudtuk bevezetni 2015-ben, a magasabb cukortartalmú változatok összesített értékesítése meghaladta az alacsonyabb cukortartalmú termékek értékesítését és ez a 2014. évhez viszonyítva visszavetette a cukortartalom-csökkentési törekvésünk eredményességét.

A tea alapú italok portfóliójában tovább folytatjuk a cukortartalom csökkentését. Italainkat és újdonságainkat alacsonyabb cukortartalommal kínáljuk, de a fogyasztók által kedvelt ízeket megtartjuk.

1 Cukortartalom-csökkentési célunk valamennyi azonnal fogyasztható teára, jegesteapor-termékre, koncentrátumra, kiskereskedelmi és élelmiszer-ellátó szolgáltatásra, valamint minden új édesített formátumra vonatkozik 2010 és 2020 között.

CSÖKKENTETT KALÓRIATARTALOM

  • Célkitűzésünk, hogy 2014-ig a gyermekeknek szánt minden egyes jégkrémünk adagonkénti kalóriatartalma legfeljebb 110 kcal legyen. 2012-ig ezt a célkitűzést termékeink 60 százaléka teljesítette.
  • 2015-re a csomagolt jégkrém termékeink 80 százalékában az egy adagra jutó energiatartalom nem haladja majd meg a 250 kcal értéket.1

2014. évi új cél

A 2013. évi 86 százalék után 2014-ben a gyermekeknek szánt jégkrémeink 100 százalékának volt legfeljebb 110 kcal az adagonkénti kalóriatartalma.2

2015-ben, mennyiségi alapon, a csomagolt jégkrémtermékeink 91 százalékában az egy adagra jutó energiatartalom legfeljebb 250 kcal volt.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

Eleget tettünk vállalásunknak, miszerint 2014-ig a gyermekeknek szánt jégkrémeink energiatartalma legfeljebb 110 kcal lehet. Az egész világon jelenlévő vállalatok között az elsők között vagyunk, akik a gyermekeknek szánt jégkrémek tápanyag-összetételét felelős módon határozzák meg.

2015-ben túlteljesítettünk globális célunkat, miszerint a csomagolt jégkrémtermékeink 80 százalékában csak legfeljebb 250 kalória lehet adagonként. Ugyanakkor azért, hogy teljes jégkrémüzletágunk iránti felelősségtudatunkat bizonyítsuk vállalásunkat tovább fokozzuk: célunk, hogy valamennyi piacon legalább 80 százalékos megfelelőségi arányt érjünk el.

1 Az adag meghatározása: előre csomagolt, egy személy részére egy fogyasztásra szánt jégkrémtermék, vagy több személy részére egyszerre fogyasztásra szánt (pl. dobozos) kiszerelés esetében 100 ml.

2 A gyermekeknek szánt jégkrémtermékek esetében a 2014. év IV. negyedévi állapotot értékeltük a célunk alapján, míg a jelentés többi részében a 2014. év IV. negyedévétől a 2015. év III. negyedévéig kimutatható előrehaladást állapítottuk meg.

EGYÉRTELMŰBB TÁJÉKOZTATÁS AZ EGÉSZSÉGES ÉTKEZÉSÉRT

Célunk, hogy termékeinket egyszerű és könnyen értelmezhető címkékkel lássuk el, ezzel is segítve fogyasztóinkat a tápanyagokban gazdag, kiegyensúlyozott étrend kialakításában. Az Európában és Észak-Amerikában forgalmazott termékeinken a tápanyag-összetétellel kapcsolatos valamennyi információt feltüntetjük.

  • 2015-re ezt a vállalást globális szintre emeljük és minden egyes termékünkre kiterjesztjük. A csomagolás előlapján fel fogjuk tüntetni az adagonkénti energiaértéket és nyolc kulcsfontosságú tápanyag értékét, a csomagolás hátoldalán pedig arról adunk tájékoztatást, hogy a termék Irányadó Nap Beviteli Érték (INBÉ, angolul Guideline Daily Amounts - GDA) hány százalékát tartalmazza az öt fő tápanyag esetében.

Céljaink meghatározásában figyelembe vesszük a helyi és a regionális ipari megállapodásokat, valamint az egyes országokban érvényes törvényi előírásokat.

86 A vállalásunkkal összhangban, 2015-ben a termékportfóliónk 86 százalékánál tüntettük fel teljes körűen a tápanyag-összetételre vonatkozó adatokat a csomagoláson. A termékportfóliónk több mint 95 százalékán volt a tápanyag-összetételre vonatkozó tájékoztatás a csomagoláson vagy online feltüntetve. Az illetékes hatóságokkal együttműködve további fejlesztéseket hajtunk végre termékeinken a közérthető tájékoztatás érdekében.

JÖVŐBENI KILÁTÁSOK

2015-ben a termékeink több mint 95 százalékán volt a tápanyag-összetételre (legalább a négy legfontosabb tápanyagértékre2) vonatkozó tájékoztatás a csomagoláson vagy online feltüntetve, míg a termékek 86 százaléka teljesen megfelelt a vállalásunknak1. Ez jelentős előrelépés 2014 óta, amikor az évet 63 százalékos mutatóval zártuk.

A célunk kiterjed valamennyi márkára és piacra. 2016-ban továbbra is kitartunk a címkézési vállalásunk teljesítése mellett, mégpedig a teljes élelmiszer-portfólióban, összehangolt módon, hogy a kitűzött célunkat teljes mértékben elérjük. Globális irányítási modellt és mélyre ható monitoring tevékenységet vezettünk be, hogy termékről-termékre ellenőrizzük a címkén szereplő tápanyagadatokat.

A legnagyobb kihívást az jelenti számunkra, hogy több országban is új címkézési szabályozás készül vagy a meglévő előírásokat módosítják. Egyes országokban ugyanakkor nem különösebben ösztönzik a napi ajánlott beviteli mennyiségek feltüntetését az előlapi címkén. Ettől függetlenül tovább népszerűsítjük a tápanyag-összetétel magas szintű, harmonizált címkézését az iparági szereplők és hatóságok körében.

1Az adatok összesített mennyiségre vetítve, a 2015. év II. negyedévére vonatkoznak, tartalmazzák az élelmiszeripari szolgáltatások, az Unilever Food Solutions és a Pepsi Lipton üzletág egyes részeinek azon termékeit, amelyek piacra juttatása és piaci elosztása az Unilever feladata. Az összesítésben a más közös vállalkozások keretében piacra juttatott termékek nem szerepelnek.

A növekedés 5 százaléka a tápanyagösszetétel-címkézés módosított meghatározásából ered. Ezt az ide vonatkozó átdolgozott globális álláspontunkban mutatjuk be.

2 legfontosabb négy tápanyagérték (Big 4): energia (kJ és kcal), fehérje (g), szénhidrát (g), zsír (g)

Key

  • Teljesített
  • Terv szerint
  • Nem terv szerint
  • a megvalósított célkitűzésből
Vissza az oldal tetejére