Toggle Keresés

  1. Kezdőlap
  2. ...
  3. Fenntarthatósági híreink
  4. Hogyan teljesítünk a Fenntarthatósági terv célkitűzéseihez képest?

Hogyan teljesítünk a Fenntarthatósági terv célkitűzéseihez képest?

Miközben az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak (SDG) elérésén dolgoznak világszerte, a bizalom építés szempontjából fontos, hogy a vállalatok is vezető szerepet vállaljanak a témában. Ehhez kulcsfontosságú a minden korábbinál szorosabb partneri viszony és hogy minden szereplő az átlátható működés elvét vallja.

Line of schoolgirls in Pakistan

Az átláthatóságot tartjuk szem előtt akkor is, amikor az Unilever Fenntarthatósági Tervében (Unilever Sustainable Living Plan - USLP) megosztjuk eddig elért eredményeinket, tovább építve ezáltal a fogyasztóink értékláncunkba vetett bizalmát.

A legfrissebb jelentésből kiderül, hogy jó úton halandunk a célkitűzéseink körülbelül 80%-nak elérése felé és ezúttal minden eddiginél átláthatóbb módon azt is megmutatja, hol vannak még a fő kihívások. Körvonalazódik, hogy mely témákban tudjuk már megosztani a tapasztalatainkat, segítve ezzel másoknak is a fenntartható vállalati működés felé vezető utat.

A fogyasztók fenntartható márkákat akarnak

Kutatásaink azt bizonyítják, hogy a fogyasztók igénye a fenntartható márkák iránt egyre nő. 54%-uk szeretne fenntartható módon vásárolni, egyharmaduk pedig már jelenleg is így tesz. Ez egy igazán nagy lehetőség és mi biztosítani szeretnénk, hogy márkáink az élvonalában legyenek.

Ennek egyik útja - melyet mi valójában már évek óta járjuk - a fenntartható és felelős márkákon keresztül vezet. Ezek a márkák erős társadalmi vagy környezetvédelmi célt társítanak az egyes termékekhez, ezáltal hozzájárulnak az USLP célkitűzések eléréséhez. Jelenleg 26 fenntartható márkánk van, míg 2016-ban ez a szám mindössze 18 volt. Az idei év belépői a Sunlight, a Sunsilk és a Wall’s.

2017-ben ezek a márkák 46%-kal gyorsabban növekedtek, mint a vállalat többi része és a cég egészére nézve a teljes forgalom növekedésének 70%-át tették ki. A legutóbbi négy évben folyamatosan jobban teljesítettek, mint az átlagos növekedésünk.

Új vállalatok, új márkák és innovációk

Portfóliónkat is folyamatosan alakítjuk és építjük olyan Unileverhez csatlakozó új vállalatokkal, melyek összhangban állnak a fenntarthatósági értékeinkkel. Csupán néhány példa az elmúlt évből a Pukka tea, Seventh Generation, Mãe Terra és Sundial.

A felvásárlásokon túl, fenntarthatóság köré épülő saját márkákat is fejlesztünk és hozunk létre, mint például a vegán-barát Love Beauty Planet szépségápolási termékskála, amely természetes összetevőket használ fel és újrahasznosított csomagolásban kapható, valamint a Red Red glutén-mentes és vegán instant leves, amelyet ebben az évben kezdtünk forgalmazni az Egyesült Királyságban.

Ezen felül természetesen nap, mint nap biztosítjuk fő márkáinkat is vásárlóink számára, beleértve a megszokott kedvenceket és újdonságokat is. A múlt évben például a Domestos számos innovációt dobott piacra, amelyek a higiéniához és a vízhiányhoz kapcsolódó problémákra adnak választ; megfizethető wc-tisztító port Indiában, valamint a „Flush Less” víztakarékos permetezőt Dél-Afrikában.

601m

A helyes kézmosásról, higiéniáról, szájápolásról, önbecsülésről és a tiszta ivóvízről szóló oktató programjainkkal 601 millió embert értünk el 2017 végéig.

109

A 36 országban lévő gyártó telephelyünk közül 109-ben 100%-osan megújuló hálózati áramot használtunk, amely a hálózati áramfogyasztás 65%-át tette ki 2017 végére.

56%

2017 végére a mezőgazdasági nyersanyagaink 56%-a fenntartható forrásból származott.

USLP eredmények 2017-ben

Hét évnyi munkát követően célkitűzéseink 80%-át már elértük, vagy legalábbis ennek a küszöbén állunk.

2020-ra már több mint 1 milliárd embernek fogunk segíteni egészségük és a jólétük javításában.

Egyenes úton haladunk egy ambiciózus célkitűzés elérése felé, miszerint 2020-ra megduplázzuk a legmagasabb élelmezési színvonalú portfóliónk arányát. Jelenleg a teljes mennyiség 39%-a éri el ezt a színvonalat. Termék kategóriáink összetevőit rendszeresen felülvizsgáljuk ezáltal jelentős előrelépést tettünk a só, telített zsírok, kalóriamennyiség és cukor csökkentésének területén. Például azon piacok 70%-án, ahol rendszeresen adunk el jégkrémeket, most már mini verziók is kaphatók a termékből. 2017-ben piacra dobtuk a Mini Magnumot Indiában és a Mini Cornettót Brazíliában.

Az egészség és higiénia vonatkozásában a kézmosásról, egészségi viszonyokról, szájápolásról, önbecsülésről és a biztonságos ivóvízről szóló programjainkkal több, mint 600 millió embert értünk el 2017 végéig. A Dove az az egyik nagy hatású márka, amely a pozitív testkép kialakítására összpontosít; eddig 29 millió fiatalt értek el és 2020-ra ez a szám 40 millióra fog nőni.

2030-ra a teljes értékláncban megfelezzük termékeink ökológiai lábnyomát.

Az ökológiai lábnyomunkat illetően szép előrelépést tettünk csaknem valamennyi területen. Például 2008 óta 47%-kal csökkentettük a gyártáshoz szükséges energiából származó CO₂ kibocsátásunkat, 39%-kal csökkentettük vízfelhasználásunkat és a hulladék kezelésbe küldött hulladékok aránya elérte a 98%-ot. Jelentős lépéseket tettünk ellátási láncunkban is; például 2017 végére a mezőgazdasági nyersanyagaink 56%-a fenntartható forrásból származott.

Továbbra is kihívást jelent az olyan típusú környezetvédelmi hatásainknak csökkentése, ami abból származik, ahogyan fogyasztóink a termékeinket használják. Például a vízfelhasználást csupán 2%-kal tudtuk csökkenteni 2010 óta. Azonban nem teljesen elkeserítő a helyzet, ugyanis bíztató előrehaladást látunk a csomagolóanyag-hulladékok területén. Itt egy új célkitűzést fogalmaztunk meg, amely 2025-re biztosítja a teljes műanyag csomagolóanyagok 100%-os újrahasznosíthatóságát, újrafeldolgozását vagy komposztálását.

Az életkörülmények javítása emberek milliói számára 2020-ra.

2017-ben újból elindítottuk a felelős beszerzési politikánkat, amellyel ösztönözzük a program mellett elkötelezett beszállítók számának növelését. A beszerzéseink 55%-a olyan beszállítóktól származott, amelyek teljesítették az irányelv kötelező követelményeit. Szándékaink szerint ez az arány 2020-ra eléri a 100%-ot.

Úgy gondoljuk, hogy a nők szerepvállalásának erősítése az emberi fejlődés és gazdasági növekedés legjobb katalizátora. Szervezetünket a nemek közötti egyensúlyra figyelve építjük; 2017-re a vezetőség 47%-a állt nőkből, miközben ez 2016-ban 46% volt. Shakti programunk több mint 70 000 nőnek kínál munkát az alacsony jövedelmű, vidéki közösségekben. 2017-ben 1,2 millió nőnek segítettünk olyan kezdeményezésekkel, amelyek növelték a biztonságukat, fejlesztették a készségeiket, és bővítették a lehetőségeiket.

Egy befogadóbb vállalat létrehozása jegyében 2017-ben körülbelül 716 000 kisgazdálkodó számára tettük lehetővé, azokat a kezdeményezéseket, amelyek mezőgazdasági gyakorlataik javítását valamint bevételeik növelését célozták meg. Ezen kívül támogattunk 1,6 millió kiskereskedőt is, bevételeik növelésében.

Graph showing increase
70%

Teljes forgalomnövekedésünk 70%-a fenntartható márkáinkból származott.

Fotó: Son Ng-Hoang, Unilever alkalmazott, Vietnam

Hogyan tovább?

Sok minden megváltozott a világban, amióta 2010-ben elindítottuk az USLP-t. Amikor ennek tovább fejlesztésén gondolkodtunk, meg szerettük volna ismerni munkatársaink és külső érintettjeink véleményét arról, amit jelenleg csinálunk és arról, hogy szerintük milyen irányba kellene tovább haladnunk. Ezért elvégeztük az Unilevernél fenntarthatóság témában valaha készített legnagyobb közvélemény kutatást.

Amellett, hogy szakértőket kérdeztünk meg az értékláncunk teljes egészére kiterjedően– beleértve a befektetőket, beszállítókat, ügyfeleket, kreatív ügynökségeket, más vállalatokat, véleményformálókat, civil szervezeteket és akadémikusokat – világszerte felkértük az alkalmazottakat is, hogy vegyenek részt egy felmérésben és nevezzék meg azokat a témaköröket, amelyek a legtöbbet jelentik számukra.

A válaszok azt mutatták, hogy az USLP a büszkeség és motiváció nagyszerű forrásává vált a vállalaton belül és egyike a fő okoknak, amiért számos alkalmazott munkát vállalt nálunk. Ugyanakkor, az is kiderült számunkra, hogy az USLP-re a vállalaton kívül is nagy tisztelettel tekintenek.

Nem meglepő azonban, hogy ehhez a cégünkről alkotott pozitív képhez magas szintű elvárások is társulnak. Ahogy egyik külsős interjúalanyunk megjegyezte: „Az Unilever kényelmetlen helyzetben van. Az elvárások minden eddiginél magasabbak és ez komoly kihívást jelent mindenki számára, aki azon dolgozik, hogy milyen irányba lépjenek tovább.”

A projekt célja az volt, hogy mélyreható ismereteket szerezzünk arról, hogy miként fejlesszük tovább az USLP-t a jövő számára, saját dolgozóink, valamint a fenntarthatóság területén dolgozó független szakértők véleményére alapozva. Most ezt a gazdag válaszanyagot dolgozzuk fel és haladunk tovább a folyamat következő szakaszai felé. Rendszeresen fogunk híreket megosztani a témában, tehát kérjük, térjen vissza hamarosan és nézze meg, min dolgozunk.

Felső fénykép: Muhammad Taha, Unilever alkalmazott, Pakisztán

Vissza az oldal tetejére